Followers

Tuesday, March 29, 2011

Review: Dalam botol (18+)

Filem ni merupakan sebuah filem melayu yang paling hancus pernah aku tengok.


Ianya mempunyai terlalu banyak kelemahan termasuklah skrip, shot kamera dan jalan cerita. Banyak babak yang dibiarkan tergantung begitu saja tanpa apa-apa sambungan yang munasabah dan kesan editing filem sangat jelas kelihatan memburukkan jalan cerita.

Bayangkan sebuah filem yang pelakonnya hanya 5-6 orang dengan lokasi dan props yang nampak sangat low bajet. Malahan ada satu babak tu dibiarkan begitu saja orang meneka "apa benda lah dalam botol tu? Anu? Anu siapa? Kenapa dia ke luar negara? Kenapa ade kes saman rm40k? Pergi luar negara just nak buang anu?"

Jalan cerita asal mungkin menarik tapi bila diolah nampak pelik, nampak pening. Dengan skrip yang entah apa-apa, ibarat skrip orang bukan melayu yang tulis. Tu belum ditambah dengan kamera yang terlalu banyak goyang yang melampau, sampai pada satu tahap aku tertanya-tanya siapalah yang responsible on the shot sume ni? Gila goyang! Apa takde bajet sangat ke semua babak nak hand held?

Entahlah, aku tengok tadi pon sebab hasrat nak tengok sucker punch terlepas. Dan dek kerana semangat nak tolong filem melayu, so aku tak nak prejudis menilai kerana luarannya.

Overall 1.5 bintang dari 5. Nak tengok or tak terpulang ler.

No comments: