Followers

Wednesday, March 16, 2011

Kamera oh kamera Part 14 (Lens 2)

Buat yang tak baca part 1, dinasihatkan baca dulu...


Jawapannya terpulang pada duit dalam wallet korang. Andai korang hanya mampu memiliki sebuah kit lens, itu pun sudah memadai. Andai korang mampu untuk membeli sebuah prime lens, itu satu bonus. Or korang bercadang untuk membeli sebuah lens tele bajet 2nd or third party punya lens pon silakan.


Lens terbaik adalah satu perkara subjektif pada aku sebab akhirnya kita perlukan satu formula untuk menjayakan ianya andai kita tidak mampu memiliki high end lens seperti Nikkor 70-200 F2.8 atau Nikkor 17-55 F2.8. Kenapa aku katakan formula? Sebab rahsia kejayaan orang dalam mendapatkan gambar yang menarik terletak pada formula yang diorang cari dan gunakan.

What if korang hanya ada satu lens? Kit lens lak tu, so apa formulanya?


If wedding outdoor, sila siap sedia untuk boost up ISO korang jika cuaca agak mendung. Boleh guna mode P , A or S tapi sila perhatikan setting betul-betul. Guna manual jika hanya korang mampu kendalikan setting dalam keadaan yang pantas. Kepenggunaan lens, lebih kepada 18 dan 55, so pulas je lens end to end. 18mm jika ambil group photo, 55mm jika portrait. Agak membimbangkan di sini adalah apabila gambar blur sebab pergerakan yang kita tidak dapat kontrol dan bila kita menggunakan bukaan aperture, shutter jadi slow.


So satu formula lagi, sila guna pop up flash yang ada dekat kamera body korang tu. Tapi, untuk hasil yang lebih menarik, tolonglah beli diffuser untuk pop up flash. Sekarang ni dah berlambak-lambak jenis diffuser. Ini untuk mendapatkan kesan cahaya yang lebih sekata dan lebih luas, so bayang-bayang dapat dihapuskan.


Atau jika ada duit lebih, beli je satu speedlight or external flash. Tak perlu nak beli brand Nikon pon, sebab sekarang ni brand dari China (Yong Nuo) pon dah makin banyak orang guna. Harga dalam RM300-400 je. Benda alah ni is a must jika wedding indoor (dalam dewan, dalam rumah yang kurang pencahayaan).

Jika ada multiple lens


Seeloknya jika ada multiple lens ni, korang kena ada satu jenis beg yang membolehkan korang menukar lens dengan kadar yang segera. Backpack bukanlah pilihan yang terbaik, begitu juga dengan slingbag. Waist bag, vest dengan harness adalah pilihan terbaik. Dan sebelum tu, kena la selalu berlatih tukar lens dalam keadaan yang tidak menyenangkan seperti tengah berjalan, tengah berdiri or apa-apa situasi yang sukar. Harus diingat, menukar lens dalam keadaan begini ada risikonya so berhati-hati tapi dalam situasi sebenar ianya memang perlu ada sebab sebarang moment akan berlaku tanpa kita sedari pon. 

Or cara paling mudah, cari 2nd body kamera yang ok. Yang ni perlu modal sikitlah tapi lebih senang. So satu body tu just untuk tele, dan yang satu lagi just untuk wide aje. Kalo takde modal, try la pinjam kamera member kot-kot la diorang bagi.

Namun hasil yang lebih baik datangnya dari hasil berkumpulan. Means, paling tidak satu job wedding perlu ada 2-3 orang untuk cover setiap tempat yang berasingan. So photog tak perlu nak terkejar-kejar dan berebut-rebut sangat dengan orang ramai nak ambil port menarik. Yang ni ikut la, korang nak upah or nak ajak orang lain tag along ke terpulang, tapi etika photog perlu diterangkan pada mereka-mereka yang tak tahu peraturan ni.

Yang ni lak formula bagi yang takde bajet tinggi sangat tapi nakkan satu hasil yang best la jugak selain dari kitlens. 


Kalo orang tanya aku, lens bajet apa yang best, aku akan jawap 18-105 VR (kit lens D90). Sebab antara 18-55, 18-135, 18-70 dan 18-105, lens ni memang yang antara yang paling top. Satu sebab distance. Dari 18mm sampai ke 105mm. Kenapa bukan 135? Sebab 135 dah masuk dalam range 100. Dan 100-135 takde beza sangat, korang boleh zoom kaki je. Satu lagi, 135 takde VR sedangkan 105 ada VR. Dan lens 105 ni memang laju dan sangat silent bila focus. Aku dah test on my D5000 body, sangat amaze!!

Lens ni korang tak perlu la nak cari yang baru kalo yang 2nd pon berlambak orang jual dalam kondisi yang ok dan harga yang lebih murah. Lens 18-105 VR kalo ikut pasaran 2nd, ada yang jual RM750. So kita tambahkan lak dengan harga sebiji speedlight Yong Nuo, RM300. So dengan harga lebih kurang RM1k korang dah dapat all rounder lens dengan speedlight.

Buat yang masih memandang rendah pada hasil kit lens, tu bermakna korang tak habis explore kit lens. Kalo korang tahu selok belok dan rahsia penggunaannya, dengan kit lens pon korang boleh menghasilkan gambar yang menarik. So apa yang penting sekarang ni? Lens? Salah tu... cari ilmu dulu, bila ilmu dah mantap, baru lah masanya untuk mantapkan lens korang lak.

Pepatah melayu ada menyebut, Tiada rotan, akar pun berguna. So gunalah apa yang ada dulu, dari terlalu mengejar itu dan ini tetapi ilmunya kosong, last-last kita akan jual dalam masa yang sangat singkat. Aku sendiri rasa sayang nak jual Sigma 70-300 aku tu walaupun ianya dibeli dari kesilapan aku sendiri. Walaupun takde OS (optical stabilizer) tapi aku cuba gunakan dan cari jalan untuk guna sehabis mungkin.

Untuk entry kamera oh kamera akan datang, aku akan cerita sedikit mitos bokeh yang orang tak berapa faham.

p.s: again, makin canggih suatu benda tu, semakin ia menyenangkan kita aje, no more or less.

3 comments:

Zufar Najib said...

nice post.nk tnye leh? salu nye harga jacket 2 brape paling murah ek? aku salu serach kt kdai n tenet tp x jumpa. nnt tlg cmnt kt chatbox aku.tq

Zufar Najib said...

orite bro.terima kasih

Anonymous said...

ok tq 4 sharing.. bro,nak req leh tak? leh tak wat entry psl nikon D3000..act sy amik camera ni last yr tp tak tahu guna pun.=(