Followers

Tuesday, August 3, 2010

Gadget: Trend atau Function?


Sekarang ni orang berebut-rebut nak beli gadget berjenama. Pada aku ok la asalkan ada duit yang halal, beli je la kan. Dari handphone, laptop, kamera dan macam-macam lagi.


Cuma yang agak dikesali, beli gadget kadang-kadang tak tengok full specs, full functionnya. So beli lebih kepada terikut-ikut trend masakini. Satu daripadanya yang aku tengok adalah handphone atau smartphone. Sebut je blueberry, blackberry, Iphone, mesti orang berebut nak beli kan? Tapi beli untuk apa? Adakah sebab functionnya yang betul-betul best atau sekadar ingin "mencapap" atau eksyen sebab tertulis dekat laman sesawang seperti Facebook. Sebab kalau nak kata function, aku tak rasa ramai yang beli sebabkannya. Malah ada yang tak tahu pun function yang ada selain dari tulis SMS, MMS, video conferencing, dan WIFI.

Apple Mac Laptop

Alienware Aurora (High performance for gaming)

Macam laptop pula, ramai yang cenderung untuk beli laptop sebab lawa dan warna (biasanya perempuan). Buat lelaki lak, mereka lebih tergilakan specs untuk gaming atau paling tidak yang mempunyai sesuatu yang luar biasa seperti Full HD screen. Tak kisahlah janji ianya fully utilize. Kalau beli laptop sampai RM10k tapi just guna untuk taip words dan surf internet, apa bezanya dengan netbook yang hanya RM1k lebih je? Sekadar ingin bangga dapat barangan tapi tak fully utilize pada aku amatlah membazir unless korang dah kaya gila sampai tak tahu nak beli apa dah.

Nikon D700, Full Frame
The latest yang aku perhatikan adalah kamera DSLR. Yang ni selalu aku tengok orang yang mula berjinak-jinak dengan dunia DSLR. Aku tak larang aku tak kesah kalau masing-masing punya kemampuan untuk membeli DSLR yang terus ke intermediate level seperti Canon 550D, 40D, 50D, 7D atau Nikon D90, D300, D300s, D700 cuma agak dikesali apabila membeli kamera tidak disertakan sekali dengan niat untuk belajar tentang asas kamera dan gambar.

Digital Camera magz Malaysia, once per month only RM9
Kalau mampu untuk melaburkan duit dalam kamera yang harganya lebih dari RM3k, masakan tiap-tiap bulan tidak boleh membeli sebuah majalah tentang kamera untuk belajar. Atau paling tidak belajar saja dari internet tentang menggunakan sebuah kamera. Jadi tidaklah nampak kamera saja gempak, tapi ilmunya kosong. Sampai bila mahu menggunakan dial mode Auto? Awal penggunaan ok la, tapi gambar seperti itulah jua dan tidak berkembang pun.

Canon 550D, movie function full HD 1080p
Tambahan lagi sekarang DSLR dilengkapi dengan fucntion video Full HD (Canon 550D). Kalau sudah ada kenapa tidak digunakan untuk mengambil kenangan yang tiada nilai gantinya? Sayangnya kamera aku tiada fungsi ini, kalau ada gerenti aku akan penuhkan hard disk laptop ku dengan video kenangan disamping gambar.

Akhir kata, beli sesuatu gadget kerana fungsinya bukan kerana brand, bukan kerana lawa atau terikut-ikut orang lain pakai. Make full value of that gadget supaya kita lebih menghargai sesuatu gadget tu dan tidaklah kita rasa ianya seperti tukar baju, bila buruk sikit kita buang atau beli baru.

2 comments:

theSkycrapper said...

cant agree more.period!.

Shukjessa said...

kalo si insan bergelar hackers aku rasa dah cukup manfaatkan segala gadget yang ada termasuk firmware setiap gadget tu supaya functionnya lebih dari apa yang kita bayangkan =)