Aku baru dikejutkan dengan status sorang member yang katanya ada bas eksiden. Beberapa orang dah maut dek eksiden, dan ramai yang cedera. Dengarnya baru lepas turun Genting dan nak menuju ke Karak. KM berapa entahlah.
Buat kesekian kalinya, tragedi bas eksiden ni makin menjadi-jadi. Hari tu bas eksiden sampai termasuk laluan bertentangan dan lanyak sekali kenderaan lain. Mengapa masih terjadinya perkara sebegini?
Kalau nak katakan dah takdir, memanglah takdir. Tapi mungkin ianya boleh dielakkan jika bas yang dipandu tidaklah terlalu laju or merbahaya. Tapi siapa dapat sangkal cara pemanduan pemandu bas ni? Aku sendiri tak dapat nak sangkal sebab realitinya memang begitu.
Dahlah pusat graviti tinggi, bawa laju, even time selekoh pun still nak laju sampai kita yang tengok dari belakang or arah bertentangan pun naik seram "Eh bas tu macam nak terbalik". Buatlah apa benda jenis kempen kesedaran ke, saman ke, komplain ke, bendanya tetap sama. Tiap-tiap bulan pasti ada kemalangan melibatkan bas.
Pemandu bas harus tahu paling tidak, dia membawa ramai nyawa di atas kenderaan itu. Sekalipun dia terselamat, mungkin ada yang tidak. Tidaklah perlu sampai nak bawa terlalu laju or merbahaya sehinggakan mengakibatkan kemalangan.
Buat pengusaha bas pula, janganlah nak fikir untung je. Main sauk je sesiapa jadi pemandu bas. Lepas tu, bas lak jarang buat selenggaraan. Walhal diorang tahu kerosakan bas juga memainkan faktor penting dalam mengakibatkan kemalangan.
Aku sendiri pun agak seriau nak naik bas untuk long distance punya travel. Lebih-lebih kalau malam. Bior le tunggu esok pagi pun takpe le juge.
Apa-apa pun, takziah untuk keluarga mangsa yang terlibat. Semoga ianya menjadi pengajaran untuk pemandu bas dan pengusaha bas agar lebih bertanggungjawab akan nyawa-nyawa orang lain.
1 comment:
kebnyakan pemandu kejar schedule..
trip byk, tp pekerja kurg...
tokeh bas tau nk untung je...
mangsanya, penumpang...
Post a Comment