Followers

Friday, April 1, 2011

April Fool (hari memperbodohkan diri sendiri)

First of April. Kalo disebutkan tarikh ni, apa yang akan bermain di fikiran korang?



Mostly akan jawap "April Fool".

Ya April Fool or hari mengenakan orang. Tapi aku lebih suka menggunakan term, hari 'memperbodohkan orang'.

Amalan siapa? Yang pasti bukan orang Islam dan bukan budaya orang Timur. Tapi kenapa ianya mendapat sambutan malahan dari orang Islam sendiri? Sebab bagi mereka mempersendakan orang itu tak salah, dan mereka menganggap ianya hanya lawak, so jangan ambil hati sangat.

Dari segi lifestyle sekarang mungkin jenaka lawak mengenakan orang tu boleh diterima pakai, tapi adakah semua orang boleh terima ianya dengan hati yang terbuka? Malah, ada sesetengahnya membuat lawak bodoh yang terlalu memalukan orang lain.

Aku pernah terkena sekali masa zaman sekolah. Seingat aku pada waktu tu aku form 1 sebab hanya time tu je yang aku menjadi ketua kelas. Nak dipendekkan cerita, sorang member ni beritahulah dekat aku yang ada sorang cikgu nak jumpa aku suruh angkatkan buku dari bilik guru. Sebab dah memang duty aku, so aku takdelah nak curiga sangat dan aku tak ingat lak hari tu adalah tarikh keramatnya. 

Bila dah sampai bilik guru, aku jumpa la cikgu tu, then cikgu tu cakap takde pon. Then baru aku sedar aku dah kena kencing. Malu dan marah terus aku berlari balik ke kelas. Sampai dekat sana, nak marah pon tak jadi dah sebab member-member pakat gelak-gelak, walhal kalo aku ni jenis baran memang dah lebam dah pon biji mata budak tu.

Even dalam Islam sendiri melarang kita untuk menyakiti hati orang lain melalui gurauan. Gurauan biarlah berpada. Kalo tak apa yang kita cuba sampaikan mungkin satu hiburan untuk kita, tapi atas bahu kiri kita menggalas bebanan dosa yang kita kutip dari memperbodohkan orang lain. So di sini, ianya akan balas balik menjadikan kita memperbodohkan diri. Kita kenakan orang, kita suka gembira, orang tu marah dan malu, orang tu dapat pahala orang dianiaya, kita dapat dosa orang menganiaya dan juga menipu. 

Dosa dengan Allah boleh minta maaf selagi belum mati. Dosa sesama kita, kalo tak sempat minta maaf? Nauzubillah...

Maka di sini aku menyeru rakan-rakan bloggers yang membaca karangan aku ni, agar jangan terlalu terpengaruh dengan budaya barat, April Fool, Valentine's Day or apa saja lah yang tidak dapat membina perabadan manusia. Sentiasa beringat, Allah itu Tuhan kita, Islam itu agama kita, Rasulullah itu Nabi kita, Muslimin itu saudara kita dan Al-Quran itu pegangan kita.


Di sini aku selitkan satu link mengenai huraian larangan menyambut April Fool Fatwa dan hukum

p.s: sayangnya ada juga orang Islam yang nak pertahankan April Fool... Semoga ditunjukkan jalan yang benar...


3 comments:

hentakbelipat said...

kalau aku xsilap..bulan april juga adalah bulan kjatuhan islam dude..so barat mmg saja nk sambut bulan ni bg meraikan kejatuhan islam..so kalau kite islam sndri pun nak sambut mmg xtau nk cakp ape lakan

Shukjessa said...

entah ler, namenye Islam, menutup aurat bagai orang Islam tapi pemikiran jenis orientalis barat.

mulut jenis longkang, takde insurans, dah terkena baru nak mengadah...

Cik N said...

Anti april fool. Sekian.