Followers

Saturday, April 16, 2011

Jika mulut bisu, jari berkata-kata (Offer)

As salam,




Entry ni bukanlah sebuah cerpen tapi lebih kepada coretan biasa yang aku pernah tulis sebelum ni cuma aku rasa lepas ni aku nak jadikan siri supaya senang sikit untuk reference akan datang. Mana lah tahu kan?


Semalam seorang sahabat lama merangkap jiran aku sendiri di tanah tumpahnya daraku iaitu Bentong ada call. Dia perlukan khidmat seorang photographer since photographernya last minit terpaksa masuk hospital. So dia offer la dekat aku. Cuma problemnya dia nak bertolak pagi-pagi dan aku masih di Shah Alam. Nak balik on the spot tak dapatlah. Lagipon next week aku memang kena balik Bentong pon.


Ni bukan kali yang pertama aku dapat offer jadi OP untuk event dari kalangan kawan-kawan tapi untuk yang kali ni aku cuba seboleh mungkin untuk katakan tidak. Sebab sebelum-sebelum ni bila orang offer aku terpaksa tolak sebab aku tak yakin karya aku mampu puaskan hati diorang hatta diorang kata "ala ambil gambar biasa-biasa je janji terang dan boleh dilihat". Aku ada persepsi sendiri tentang pekerjaan yang dipanggil perniagaan servis nih.


Bila kita bagi servis, servis mestilah yang terbaik, hasilnya pun mesti yang terbaik. Kalau dihimpunkan seratus orang dalam satu kawasan, at least kena ada pada tangga ke- 50 terbaik. Kira macam passing mark dalam sebuah ujian or peperiksaan. So at that time, aku tak rasa hasil karya aku melepasi that mark walaupun aku pernah lihat gambar-gambar photographer yang dah start bisnes ada yang lebih kurang aku je or even worst gambar tu hanya biasa. Tapi aku tak berani la nak komen sangat sebab aku pon tak buat bisnes lagi, so komen dalam hati je la.


Sebab aku takde official portfolio, semua hasil gambar aku tepekkan dekat FB or dalam blog. Dan terpulanglah pada sesiapa pun nak komen or kritik. Nak kirim dekat SN? Huiii berderau darah kalo tengok komen dia nanti hahaha.


Aku bukan nak cakap gambar aku lawa, sebab aku tahu level aku takkan boleh setaraf dengan nama-nama besar dalam Malaysia ni. Tapi bila dapat seruan, dan offer yang pada aku agak ok la membuatkan aku lebih bersemangat untuk perbaiki hasil gambar.


Balik pada cerita member aku tadi. Pendekkan cerita, dia pilih aku sebab katanya hasil gambar aku agak memuaskan. Terkejut la jugak sebab bila aku tepek dekat FB, jarang orang nak komen. Tapi aku buat tak kisah je, sebab dah memang minat aku untuk ambil gambar. Dan nama pun hobi, kalo tak takdenya la aku nak buang masa edit berjam-jam then nak tepek lagi dekat FB.


Cuma sebab aku berlainan tempat, maka job tu pon tak dapat ambil. Tapi tak bermakna aku tak dapat job langsung. Alhamdulillah kalo dapat memang rezeki, kalo tak dapat apa boleh buatkan? Last, aku di offer untuk edit gambar je la nanti since problematik dengan lokasi tu. 


And satu yang aku bangga dengan member setaman aku ni, dia jenis bukan mintak free. Baguslah, orang macam ni patut dipuji. Even aku beritahu dia aku tak pernah buat bisnes ni lagi tapi dia still insist tanya harga berapa. At least ok lar for starter, dia ada gak bertanyakan harga. Mahal murah tu lain cerita la kan. Better still dari tak tanya langsung, mintak yang free aje. Tu tipikal Malaysian attitude.


Tentang harga lak, nantilah aku buat satu entry pasal sebut harga based on apa yang aku faham jika nak start bisnes. Mungkin tak sama dengan cara orang lain tapi pada aku ianya lebih jujur dan telus, dan buat customer yang paham diorang akan datang balik jika servis dan kualitinya baik.


Nampaknya, lepas balik umrah dan dapat kerja, aku dah kena start pergi kelas photography nih. Takde alasan lagi dah, time to move forward biarpun berdikit-dikit.

p.s: alhamdulillah, berbaloi gak la aku pegang DSLR walaupun hutang beli kamera masih tak dapat nak bayar.

1 comment:

Siti Hajar said...

tepekla lg gmbr2 kat blog ni.. suka tgk org nye hasil.. :)