Followers

Thursday, April 21, 2011

Review: Red Riding Hood (PG 13)

Salam,


Hari ni aku keluar jalan-jalan sebab dah beberapa hari dok terperap je dekat rumah. So hari let loose sikit. Ingat nak tengok cerita Scream 4 since filem tu aku ikut sejak dari first filem tapi sebab movie yang paling awal, awal sangat, dan next shownya agak lambat so aku decide tengok Red Riding Hood. Tengok dekat bukit raja je, malas nak pergi jauh-jauh semenjak hujan lebat kaw-kaw seminggu dua nih.

Cerita ni agak berbeza sedikit dengan apa yang kita biasa dengar or baca time kecik-kecik dulu. Mungkin cerita zaman kanak-kanak dimasukkan mitos yang kurang ganas dan lebih kepada nilai moral yang baik. Tapi untuk filemnya kali ni jalan cerita diubah sedikit dengan menggantikan watak serigala itu kepada serigala jadian. Walaupun begitu, elemen cerita seperti jubah merah, nenek, serigala, dan perkataan seperti "what big eyes you have, big teeth bla bla bla" ada dimasukkan sedikit.

Namun apabila ianya tidak diolah dengan baik ianya sedikit sebanyak mengganggu jalan cerita. Ia lebih membuatkan orang tertanya-tanya kenapa begini? kenapa begitu? Ada part pula yang aku rasakan sedikit bosan, dan bila bosan aku pon tertidur. Scenery nya agak cantik, seperti filem Alice in Wonderland, cuma pengolahan werewolf itu sendiri agak berbeza apabila werewolf hanyalah serigala biasa yang oversized dari normal wolf. Dan tak dapat nak dijelaskan kenapa werewolf tu membunuh penduduk di situ.

Rating cerita ni aku hanya boleh bagi 3 dari 5 bintang. Kurang x faktor pada aku untuk membuatkan orang terpaku. Dan jalan ceritanya senang untuk dijangka, malah tekaan siapa werewolf pun dapat dijangka sebelum filem berakhir.


Ini merupakan minggu terakhir aku tengok wayang sebelum berangkat pergi. Next week filem Thor nak keluar, aku terpaksa cari DVD je la. Oh yeah, bulan May dan bulan June lagi banyak filem menarik nak keluar, antaranya Pirates of Caribbean dengan Harry Potter. Panggung mesti full lagi nanti, oklah selamat menonton.

p.s: tadi tengok ada group gurls ni, aduhai gediknya. Buat aku fikir 10 kali nak ngurat pun. Cane la nak buat stok bini camtu punya perangai.

1 comment:

syafiqstatichot said...

tak best eh cite red riding hood tuh?? eh eh cite thor terbaek ah.. best gilak, rugi la tengok dengann dvd aje..

hehe