Followers

Friday, January 21, 2011

Hipokrit dan kita


Sebut pasal hipokrasi atau hipokrit, insan yang paling lantang menyebutnya adalah... perempuan. Boleh tanya sesiapa saja, rata riti diorang memang tak suka orang hipokrit. Kata mereka, mereka sukakan orang yang cakapnya jujur, no umpat belakang-belakang nih. 

Lelaki? Mereka jarang nak sebut, sebab dalam diri lelaki ada sejenis penyakit di mana mereka pasti akan berbohong. Bak kata P. Ramlee, bohong sunat. Tapi jangan salah faham, tak semua lelaki bohong untuk kepentingan diorang. Kadang-kadang pembohongan itu terpaksa untuk menjaga hati yang tak berpuas hati. Jadinya, sikap hipokrit tu memang akan ada pada lelaki dan mereka terpaksa akui walaupun bohongnya tidaklah sebesar mana pun.

Adakah itu bermaksud perempuan tak hipokrit?

Silap tu, manusia ni sama saja. Cuma bila ianya dilontarkan oleh orang yang konon-kononnya tak sukakan hipokrasi, orang tulah yang paling banyak menipu.

Contoh paling senang dalam dunia perempuan a.k.a wanita, seperti yang sedia maklum ada sesetengah golongan yang terlalu sukakan pujian melangit dari si teman rapat lelaki. Persoalan yang sering diutarakan adalah "Cantik ke I?" "I kurus tak?" dan lain-lain. 

Kalau lelaki tu si jujur gila, mau la komennya pedas-pedas kalo tak kena dengan ciri-ciri yang sepatutnya. Yelah, kata tak cantik kang, marah. Siap merajuk kata tak reti langsung nak romantik, nak puji la benda la. Tu belum yang golongan yang tak boleh langsung kena tegur. So agak-agak macamne nak jujur eh?


Kena paham, kadang-kadang lelaki ni walaupun dia dah termakan tadi dengan kawan-kawan then tetibe awek ajak pergi makan, rasanya apa jawapan si lelaki ni? Dah makan? Memang 3-4 hari la nak kena pujuk balik dengan ayat sindiran pedas tu. So lelaki lebih rela jadi hipokrit untuk jaga hati orang tersayang.

Entry ni ditulis bukan nak tuduh perempuan hipokrit, cuma kadang-kadang aku agak menyampah bila orang yang selalu menyebutnya tak serupa bikin. Cakap kencang macam ribut, tapi last-last dia sendiri pun sama. Dan harus faham, tak semua perempuan begitu, cuma buat yang terasa tu nasiblah ye. Harap boleh berubah sikaplah, face the fact dalam dunia yang serba canggih dan maju ni ada masanya kita perlu jadi hipokrit untuk menjaga hati orang. Atau paling tidak, bahasa senangnya, cakap biarlah berlapis. Hipokrasi bukan alasan untuk kita mengutuk orang secara kasar dan mengaibkan diorang sama sekali. 

p.s: "I benci orang hipokrit". "Eh eh mana ada, I takde bercinta pun dengan si polan si polan", lumrah artis yang sangat hipokrit dan plastik, cakap je lebih!!

2 comments:

nusha said...

salam..laki n pom same je..lau2 due2 hipokrit,mmg xjln sgtla hbgn tu..btw,sllunya salah sorg mesti ader sikap tu kan..brula leh happeningkan hbgn tu!!ngeh3..

Mra Mastura said...

aku jujur! hehe.. tp kdg2 kene hipokrit, i mean tell lies.. kalau taknak keruhkan keadaan rasa nya. =)