Followers

Sunday, May 9, 2010

Berjalan-jalan di hujung minggu

Aku tak rancang lama pun benda alah ni...

Malam tadi tiba-tiba terasa nak pergi berjalan-jalan...

Surf internet tengok apa yang best jalan-jalan sekitar KL...

So macam-macam keluar, dari Central Market, Jalan Masjid India, Petaling Street, KLCC, KL Tower, Batu Caves, Templer Park, Taman Rama-Rama, Dataran Merdeka, Muzium Negara, Planetarium, KL Bird Park, Masjid Negara, dan lain-lain.

Tapi dalam semua yang aku tengok tu, aku target KL Bird Park.

Sebab?


Tempat ni kenangan aku time kecik dulu pergi dengan family. So aku nak tengok apa yang diorang buat dengan tempat ni. Adakah teruk macam Taman Rama-rama dekat Melaka nu atau tak. Tapi kalau bayar masuk pun RM20, aku tak rasa ianya akan jadi teruk.

So journey sebenar aku begini...

Cadangan asalnya aku bermotosikal either terus ke KL Bird Park, atau aku naik bas Hop On Hop Off dari KL Sentral. Bas ni aku nampak on the way balik tadi. One day aku nak naik gak, nak rasa naik bas double decker dan ambil gambar serta merayau-rayau.


Meh aku cerita sedikit pasal bas ni. Bas ni ada lebih kurang 22 stop. Destinasi menarik ada la lebih kurang 44 tempat menarik termasuk la KL Bird Park ni. Harga dia untuk Mykad holder, RM19 tetapi kalau korang student boleh dapat murah lagi. Tiket dijual either melalui internet, agensi hotel atau beli di dalam bas itu sendiri. Dan tiket bas ni adalah untuk one whole day dari 8.30 pagi sampai 8.30 malam. Melalui review yang aku baca, kalau korang naik bas ni tanpa turun mana-mana tempat, lebih kurang sejam atas bas. Tapi dah bayar mahal, naik turun naik turun je la.


Antara destinasi menarik, KL Bird Park, Muzium negara, KL Sentral, Lake Garden, Masjid negara, Medan Mara, Bulatan Pahang (?), KLCC, MTC (Tourism Centre), Bintang Walk, dan macam-macam lagi la.


Ok berbalik kepada cerita tadi. Aku baru nak bertolak dan time tu TV rumah rosak. Husband angah nak pergi main golf, angah bosan so dia nak ikut. Dan jadilah trip pergi sana naik kereta since aku tahu jalan.


Dan OTW, tengok langit gelap, risau hujan. Tapi alhamdulillah lah tadi cuaca tak la panas sangat dan tak hujan, redup macam tu je. Selamat lah sebab bawak nephew, takdelah nak meragam sangat. 


Overall tempat ni mesra pengguna sebab dia ada track untuk orang biasa dan untuk orang yang pakai wheelchair dan bawak baby stroller. Ada banyak gerai jual air, ada banyak burung-burung yang dibiarkan bebas dan ada booth untuk ambil gambar yang pada aku agak mahal tapi tu lah caranya nak bisnes. Sekeping gambar siap print RM25. Tak lupa juga ada bahagian World Of Parrots. Dekat sini adalah tempat Parrot yang dibebaskan dan boleh diberi makan sambil menderma.Yang tak seronoknya adalah sikap manusia yang dalam tempat macamni pun nak merokok. Yang lain-lain oklah untuk sebuah tempat melapangkan jiwa. Dan kalau korang habis tour awal since tempat ni buka pukul 9 pagi, korang boleh pergi tempat menarik di sekitar kawasan KL Bird Park ni macam Masjid Negara, Taman Rama-rama, Taman Rusa, Hibiscus Orchid, Tasik Perdana dan macam-macam lagi. 


Satu je la kalau nak pergi sini, bawak hand sanitizer, bawak towel or handkerchief bagi yang kuat peluh, bawak air kosong, bawak kamera (tak kisah apa pun selagi tak pakai flash it should be ok), dan bawak duit extra je la (nama pun berjalan-jalan).


Untuk melihat lebih banyak gambar, boleh tengok dekat album photo aku di FB, selamat berjalan-jalan di hari minggu!