Followers

Tuesday, February 15, 2011

V day, tak sambut? Tapi nak red roses, nak chocolate.


Tarikh semalam agak kelakar sebenarnya kalau kita dapat lihat. Ada yang begitu lantang mengatakan haram menyambut Valentine's Day, ada yang malu-malu, dan ada juga yang tak kisah je, selamba badak mengucapkan Valentine's Day.

Apa pun aku rasa tak ramai yang masih faham akan pengertian "tidak menyambutnya". 

Sebab ada yang tak menyambutnya as Valentine's Day tapi as a day of anniversary, hari peringatan, hari tanda kasih sayang dan lain-lain perkataan yang tidak menggunakan the V word. Pusing-pusing perkataan pun, the reason is still the same rite? Kalau betul nak buat anniversary or tarikh peringatan kenapa that day (tarikh 14 FEB) and why not choose other way around? Kenapa bukan hari ni? Sendiri mau ingatlah kan, intention awal mesti dah sebab semalam hari kekasih.

Setahun terdapat 360 hari tambah tolak, dan manusia meraikan anniversary untuk sesuatu benda setahun je sekali. Agak lame la alasan kalau mengatakan 14 FEB tu just dipilih hanya kerana kebetulan. Ye ke? Kebetulan bagi aku andai tarikh lahir jatuh on that day, tapi still its a birthday celebration, not lovers day. So niat kena betul la kan. There's should be no resemblance with lovers day such as red roses, chocolate with heart cases and so on. 

Buat yang masih mengucapkan Valentine's Day yakni seorang muslim, tolonglah ubah minda anda. Janganlah nampak jahil sangat. Agak jahil apabila seseorang yang mengaku muslim mengucapkan Valentine' Day pada seseorang yang agamanya berbeza namun di pengakhirannya insan itu juga tidak menyambutnya? Kan malu sendiri aje.

Tarikh 14 Feb patutnya dibuang jauh-jauh dalam kalendar muslimin KECUALI dari hari itu adalah hari yang penting seperti hari kelahiran.
 

2 comments:

Mra Mastura said...

besday best fren aku semalam! XD

syafiqstatichot said...

betol2.. dulu aku pon terpesong, tapi itu dulu, pemikiran pon dah berubah, jadi marilah kita berubah wahai umat islam.. sampahkan hari v tersebut.. buang jauh-jauh..