Followers

Friday, February 25, 2011

Kamera oh kamera Part 11 (Video DSLR)

Haaa sementara aku masih ingat ni baik aku tulis hehe.

steady cam macm ni mahal, ada duit boleh je

Tadi tengah aku jeling-jeling beg kamera aku yang tersadai sejak balik dari Bentong, aku keluarkanlah D5000 aku tu. At the same time aku cari balik video yang aku pernah try ambil guna pakai DSLR aku tu. 

Terdapat banyak problem sebenarnya mengunakan video DSLR ni jika tak tahu cara dan peralatan yang betul. Salah satu yang paling senang nampak adalah stabilization. Mana-mana video yang aku ambil mesti agak kucar-kacir movementnya. Since DSLR macam aku tu takde stabilizer sendiri dekat bodynya, so bila handheld agak ribut.

Masalah kedua adalah fokus. Yang ni tak semualah akan alami since kamera old skool macam aku ni memang tak didatangkan dengan Autofokus time video recording. So agak mengecewakan bila ada sesetengah subjek jadi blur sebab takde autofokus.

Tapi benda ni boleh diatasi sebenarnya.


Stabilization tu boleh diatasi dengan guna monopod/tripod. Aku prefer monopod since ia lebih ringan, kalo dapat beli yang CF lagi la ringan. So aku syorkan buat yang berminat dengan video DSLR untuk membeli monopod CF (carbon fibre). Nak guna tripod pon boleh cuma untuk portability tu agak mengganggu sebab mostly tripod berat dan besar untuk diangkat. Ia lebih sesuai untuk diletak di atas tanah aje.

Bila dah mount monopod/tripod, body kamera akan less shaky dan dapatlah korang ambil video dengan bestnya. Tapi janganlah comparekan dengan stabilizer lain yang harganya ada sampai RM30K. Tu kalo dapat memang bestlah, boleh buat movie dah.


Yang perihal autofokus tu kalo korang ada kamera latest macam Nikon D3100 ke D7000 ke, Canon 550D ke, 7D ke, 5D ke memang bestlah sebab dia autofokus. Cuma pada aku kalo kita sendiri yang kontrol fokus lagi seronok sebab boleh buat depth of field yang menarik.

Ada yang berpendapat untuk ambil video DSLR ni sebaik-baiknya gunakan prime lens sebab satu dia fix, so takkan ada istilah ter zoom in ter zoom out. Yang hanya dijaga adalah fokus ring sahaja. So untuk zoom in ke zoom out ke gunalah kaki. Pemilihan prime lens lak terpulanglah kepada duit poket korang. Tapi untuk yang baru nak berjinak ni aku sarankan kalo nak beli pon untuk Nikon entry level sila cari lens AFS 35mm F1.8. Buat Canon lak aku rasa boleh lah guna lens EF 50mm F1.8 tu sebab ni je lens yang paling bajet nak beli tapi effect agak best. Kalo ada yang mampu beli lens prime yang lain macam 85 ke, 24 ke, fisheye ke silakan. Hasilnya mesti lagi best.



Dan yang lain-lain hanyalah stamina, dan kuatkan tangan je la. Lepas tu just cari software editing video yang best macam Video Spin dari Pinnacle. Diorang ada bagi free software untuk di download. Aplikasi lebih kurang macam Windows Movie Maker cuma lebih banyak option je kot. 

Oklah selamat mencuba, syok wooo ambil video guna DSLR. Buat yang nak tengok hasil video dari DSLR boleh try cari dekat Youtube dan cari nama Saiful Nang. Kalo tak silap diorang guna DSLR cuma yang mantoppp je la peralatannya.

p.s: pucuk pangkalnya, ianya semua bergantung kepada bagaimana korang melihat sesuatu dan usahakannya. Nantikan video dari aku lagi 2 minggu kuikuikui.

No comments: