Followers

Tuesday, December 29, 2009

Wish list


Salam,

Sebelum aku tulis panjang-panjang dalam post kali ni, aku nak ucapkan jutaan terima kasih buat kawan-kawan yang sudi baca blog aku (walaupun aku yang dok edar iklan hehe) tapi terima kasih la. Sekurang-kurangnya aku dapat maklum balas. Seorang kawan memberitahu ayat-ayat aku agak skematik, haha maafla aku terpaksa guna ke'skema'an itu sebab blog terdahulu aku pernah menggunakan ayat biasa tapi terlalu santai dan sarat dengan ayat-ayat yang kadang-kadang tidak menyentuh perasaan dan maksud yang ingin aku sampaikan. Dan aku tidaklah guna ayat sastera sangat sampai susah orang nak faham.

Dan terima kasih juga pada seorang teman lama yang nun jauh dari sini yang memberi sokongan supaya aku terus menghidupkan blog ini. Katanya mungkin setiap bait kata dalam post-post aku boleh mengubah dunia. Mungkin ya mungkin tidak. Tapi apa yang akan aku lontarkan untuk setiap post pasti ada mesej hendak disampaikan bukan sekadar cerita sahaja.

Untuk posting kali ini, hendak aku kongsi bersama wish list atau senarai yang ingin dihajati. Dalam hidup kita pasti ada wish list yang kita hendak tunaikan. Tapi memandangkan ada sekatan atau halangan yang membantutkan hajat kita untuk mendapatkan sesuatu, jadi ianya dimasukkan ke dalam senarai yang kita hendak tunaikan nanti.

Aku tak terkecuali. Banyak betul benda yang aku nak dapat dan banyak perkara yang aku nak selesaikan later on. Tapi untuk waktu terdekat ni, yakni insyaAllah khamis ni aku akan pergi membeli speedlight untuk kamera D60 aku.

Speedlight ni kalau bahasa ringkasnya external flash yang selalu korang nampak dipakai atas kamera wedding. Dah lama pun aku survey dan baca review, tanya pendapat orang tapi still tengah blur dengan 2 pilihan yang pada aku sama kuat dan hebat. Pilihan pertama Nissin Di622 dan kedua Nikon SB600. Ramai yang suruh aku beli SB600 memandangkan aku pengguna Nikon. Masalah dengan SB600 ni harganya yang agak mahal berbanding Di622. Apa yang baiknya saiznya lebih kecil which is ringan, dan banyak function sebab barang Nikon. Apa yang baiknya tentang Di622 pula, harganya lebih murah, kurang aduan tentang rosak power yang lebih dari SB600. So pening nak pilih, tapi yang pasti khamis ni muktamad dan tidak akan regret walaupun aku beli salah satu daripadanya. Choose wisely!

Aku perasan wish list aku kali ini agak berbeza selepas berseorangan. Maaf bukanlah aku nak kata time aku berdua dulu aku tak seronok meng list kan wish list aku cuma ianya berbeza tika bersama dan tidak. Walau apa pun, apa yang pilih kene wise dan jangan regret apa yang kita pilih walaupun teruk dan tak seindah khabarnya. Orang luar boleh kata apa saja tapi kita lebih mengerti dan mengenali apa yang kita hendakkan, dan mungkin pandangan itu dapat diubah. Citarasa manusia berbeza-beza betul?

Oh ya, hari semalam aku pergi buat spectacle baru since yang lama ni patah time aku pergi vacation dekat Melaka. Mujur jugak aku bawak spectacle yang lama, at least berjalan juga la aku. Melaka, bandaraya yang best untuk berjalan tapi nasihat aku pergi hari minggu biasa. Kurang orang dan lebih peluang untuk parking. Well next post aku cerita pasal vacation untuk manusia-manusia yang terlalu sibuk dengan kerja. Ok, tu je la dulu post untuk kali ini, panjang sangat nanti muntah pula nak baca, hehe.

Selamat menulis wish list anda...

2 comments:

cEro said...

nice one shuk, keep it up...
bile lg nk wat bisnes dgn kamera ko tuh??
hahah

shukjessa said...

hahah tgh slow2 kayuh arrh, ni baru nak dpt speedlight kene blajo lagi. editing pon baru merangkak2 lagi nih. insyaAllah ada rezeki aku amek job wedding kecik2 dulu kot