Followers

Wednesday, December 30, 2009

Vacation - a must activity in a year

Salam,


Untuk post kali ini aku akan sambung dengan cerita vacation. Vacation atau cuti-cuti Malaysia (nyanyi ikut rentak) ni pada aku is a must. Tak kisah la korang nak bercuti seorang diri, dengan kawan-kawan, dengan awek/bf, dengan keluarga atau dengan employer/employee. Ianya WAJIB! Sebab apa wajib? Sebab dalam masa ni lah waktu yang terbaik untuk lebih rapat dengan siapa sahaja yang kita luangkan masa dan juga cara yang terbaik untuk santai. Santai minda dan badan.


Dulu-dulu time aku masih bersekolah, aku tak kisah sangat sebab dalam keluarga aku, vacation itu amatlah jarang berlaku. So sebab dah terbiasa, aku dah tak kisah sangat. Sampai lah aku masuk degree, bila tension study membelenggu kepala hotak, memang sangat terasa hendak pergi berjalan-jalan. Paling kurang setahun sekali.


Vacation tak perlulah kompleks sangat sebab tujuan sebenarnya adalah untuk bersantai dan bukan nak peningkan kepala dengan bajet sebab bajet paling kurang pun dalam RM300 seorang. Dan perancangan perlulah dibuat lebih awal samada nak tidur di sebuah apartmen atau hanya menyewa hotel bajet yang pada hemat aku lebih kurang sama (tak jauh beza sangat, sebab kalau ambil apartmen boleh muat ramai orang). Dan yang paling penting, transportation. Kalau boleh, sewalah kereta or kalau nak jimat boleh naik bas cuma penat sikitlah. Dan pastikan dalam bajet tu duit makan sentiasa cukup, sebab takkan nak tengok orang makan je.


Ok settle bab tu, next adalah menentukan tarikh bila nak pergi. Awal tahun? Tengah tahun? Hujung tahun? Nasihat aku pergilah pertengahan tahun sebab time macam ni cuaca lebih friendly berbanding awal dan hujung tahun (ekstrem panas or hujan).


Macam yang aku pergi sudah, pergi hujung tahun ni kena bertarung dengan cuaca yang tidak menentu. Selalu kalau hujung tahun orang kaitkan dengan pantai timur, tapi aku pergi Melaka pun boleh hujan sepanjang hari. Memang sangat mencabar jiwa. Planning nak pergi banyak tempat terbengkalai macam tu je. Lupakan Eye On Malaysia, lupakan Menara Taming Sari, lupekan Melaka Megamall dan macam-macam lagi. Petang hari dihabiskan dalam apartmen je. Dalam pukul 6 baru hujan berhenti dan dapatlah pergi Jonker Street. Seperti pasar malam atau Petaling Street tapi lebih banyak menjual barangan kepada Chinese dan kedai-kedai makanan pun takde yang nampak logo halalnya. Keroncong perut hanya terlepas di Umbai, tempat yang famous dengan gerai-gerai ikan bakar. Tapi sangat mengecewakan. Bayangkan ikan bakar kosong makan dengan sambal kicap ala-ala sambal jawa cuma tak rasa sambal jawanya? Balik ke apartmen hanya untuk tidur dan berdoa esok harinya cuaca cerah. Aku? Upload gambar Masjid Pulau Melaka.



Esoknya, hari yang dinanti-nanti. Yeah, cuaca cerah. Alhamdulillah, paling tidak hari semalam dapat ditebus balik dengan aktiviti berjalan-jalan. Dalam pukul 10 kami check out dan terus ke Bandar Hilir untuk cari parking. Gila memang gila, dengan one wayriver cruise tapi ramai nya manusia. So cancel dan tempat pertama pergi adalah Muzium Samudera. Bukan nak tengok apa sangat pun, yang penting GAMBAR!. Beralih ke next stop adalah... medan selera depan muzium aje. Adoyai, ni maklumat penting untuk lelaki. Sila kalau boleh elakkan dari duduk lama di sini kalau anda bersama teman wanita. Kalau tak, mahu sejam duduk situ je tunggu diorang beli barang hehe. NextA' Famosa, ambil gambar je dekat bawah dan terus pergi ke Muzium Sultan Melaka. Cuaca amat terik dan aku berpeluh sakan, mujur ada air cond dalam muzium. nya dan parking yang memang penuh. Kami dapat parking dekat tu pun sebab nasib je. Hajat nak naik adalah



Habis jalan-jalan, perut berbunyi-bunyi. Ingat nak makan dekat R&R tapi last-last makan dekat medan selera depan muzium tu. Bagus juga, dapat pekena Asam pedas Melaka yang sangat popular tu. Tapi serius memang syok makan! Rugi sikit sebab family aku tak ambil ikan pari. Kalau tak, uish... Walau apa pun, aku tambah 2 kali nasi, sedap punya pasal. On the way ke kereta, aku pergi beli Candy kelapa tapi silap beli sebungkus je. Dalam kereta makan ramai-ramai semuanya puji sedap, dan aku rasa nak nangis sebab tak beli sepuluh bungkus (haha) je buat stock. Dan dalam kereta tu la aku melabuhkan tirai... ZzzZZzZ...


So far, aku rasa percutian kali ini best walaupun tak dapat jalan banyak lagi tempat menarik. Cuma dekat sini aku nak beritahu kalau boleh elakkan benda-benda ni:
  1. Jangan plan last-last minit, selalunya macam-macam benda akan jadi masalah.
  2. Kalau boleh, carilah orang yang tahu jalan (at least nak ke bandar utama destinasi dituju).
  3. Kalau boleh carilah ahli-ahli yang tidak negative thinking or jenis yang nak duduk dekat bilik je.
  4. Jangan cepat marah kalau tersesat or ada masalah (cuaca, duit, makanan dan lain-lain).
  5. Bawak bekal makanan dari rumah. Paling tidak sandwich, sebab saat-saat kritikal amat memerlukan makanan.
  6. Jangan bawak cukup-cukup je, sebab kita pergi ramai-ramai.
  7. Jangan sombong tak tentu pasal dan buat hal sendiri.
  8. Jangan pergi mana-mana seorang diri, at least ade orang teman.
Tu je la, so selamat ber vacation, jangan lupa solat...

No comments: