Followers

Tuesday, January 11, 2011

Kamera oh kamera Part 6

Salam, 

Untuk entry yang ke 6 ni aku utarakan masalah seorang kawan baik aku yang agak confuse untuk membeli sebua kamera. Digital compact atau DSLR?


Ingin aku jelaskan di sini, kamera tetap kamera, ia takkan jadi instant terus lawa tanpa kita pelajari sesuatu daripadanya. Ia hanya sebuah gajet yang membolehkan kita menyimpan kenangan, so kalo korang ada Nikon D3 sekalipun tapi tak pernah nak khatam paling tidak basic Aperture, Shutter speed dengan ISO, jangan mimpilah nak dapat gambar lawa. Or maybe worst, gambar banyak blur seperti sesetengah orang yang ada DSLR tapi tidak mahu mencari ilmunya.


So mana satu yang patut dibeli? Compact atau DSLR?

Mungkin ada yang kata, beli kompak je murah, gambar lawa gak. Aku tak nafikan gambar kompak memang lawa, tapi yang berkata tu pernah tengok tak hasil DSLR macamna? Pernah pegang DSLR? Pernah try ambil gambar? Kalo belum, just tutup mulut je dan boleh baca apa yang aku nak tulis ni untuk menambah ilmu.

Memang betul, kompak jauh lebih murah dari DSLR yang makan duit sampai riban-riban. Tapi kena paham kenapa DSLR tu mahal? Kenapa kompak tu murah? Benda paling senang nak beza tengok saiz je la kan. Agak-agak dari segi saiz mana lagi besar? Oklah mungkin saiz body tak perlu diambil kira. Kita tengok saiz lens lak. Rasanya saiz lens kompak tu lagi panjang ke dari lens DSLR yang prime lens si 50mm tu? Sepanjang mana je yang si cencurut tu boleh keluar dari bodynya? Dan seberapa besar je saiz bukaan lens tu?


Kalo ikut logik, semakin luas bukaan semakin banyak cahaya boleh masuk, means shutter akan makin laju dan mengurangkan risiko gambar blur. Pernah tak korang try amek gamba waktu malam di tempat yang agak kurang cahaya, agak-agak gambar ok ke guna kompak? Sedangkan guna DSLR pun belum tentu gambar akan sharp, ini pula kompak.

Buat yang pernah rasa pegang DSLR, mesti tau macamna grip dia berbanding grip kompak. Even kompak tu ringan, tapi cara pemegangannya agak berbahaya sebab tiada cengkaman yang kuat boleh menyokong. Misal kata la tangan berminyak tergelincir, jatuh kan rosak. At least cara pegang DSLR diyakini kukuh dan ditambah dengan strap diletak di leher.

APS tu standard for DSLR's and yang 3 comel tu untuk compact, see the difference?

Ini perihal sensor, aku just nak rumus sikit je, nak tau lebih sila google. Secara kesimpulannya dari segi sensor, kompak memiliki sensor yang jauh lebih kecil dari DSLR, dan ini mempengaruhi kualiti gambar walaupun kompak tu mempunyai MP (Megapixel) yang tinggi dari DSLR. MP tak pengaruh banyak melainkan gambar tu nak print besar, baru memerlukan MP yang tinggi.

Tu belum cerita pasal lens yang boleh ditukar, ISO yang lebih tinggi, range jarak yang boleh sampai dan jatuh harga pasaran DSLR yang tidak terlalu jauh beza kecuali model itu sendiri bermasalah.

Instead of beli kompak harga RM800, why not kumpul duit lagi dan beli basic DSLR yang dalam RM1.6k or kalo nak murah lagi boleh cuba 2nd DSLR. Ianya tak seburuk yang disangka, cuma perlu tahu apa yang perlu dilihat dan dinilai barulah beli.

First time korang guna DSLR memang tak nampak bezanya. Tunggu dan lihat selepas beberapa bulan guna or  belajar sedikit sebanyak pasal photography, korang akan nampak hasil dan bezanya kompak dari DSLR. Mungkin ada juga yang berkata, alah gambar je, asal terang cukuplah. Ye memang betul tapi kalo gambar itu lagi lawa, kita takkan segan nak gantung dekat dinding mahupun bagi dekat orang lain. Dan kalaulah kamera kompak dah cukup lawa, aku rasa photog wedding takkan habiskan duit beratus ribu beli DSLR pro, better diorang beli kompak je kan senang? Tak gitu??

Kenangan manis patut diabadikan dengan cara yang lebih baik iaitu dengan gambar yang sempurna.

p.s: hanya saranan, bukan paksaan. Cuma pada aku tak rugi memiliki DSLR, yang penting tanya hati adakah ianya akan berbaloi setiap sen duit yang keluar itu, jika ya jangan menoleh lagi.

3 comments:

cEro said...

grrr, baca ni membuatkan aku lebih byk berfikir nk beli ke tidak..hahahaha

seposeng karat said...

nice entry..

klu pakai D3 tp xde basic same gak mcm pakai compact je..

syafiqstatichot said...

sangat sokong..
bila dah pegang DSLR, mula rasa syiok lain macam... ramai kawan2 aku mcmnih.. giler ngan dslr...

lagipun kamera kompak output dia lain dengan dslr. dslr lebih gempak!!!!!!